2314006216 6942044045 Γκύζη 6, Θεσσαλονίκη tmetaxas3@gmail.com

Καρκίνος του στομάχου: Συμπτώματα, αντιμετώπιση και πρόληψη

Όπως μας ενημερώνει ο χειρουργός ογκολόγος Θεόδωρος Μεταξάς, ο καρκίνος στομάχου (ή γαστρικός καρκίνος) αποτελεί μία από τις συχνότερες μορφές καρκίνου με το ποσοστό των ανδρών που νοσούν να είναι διπλάσιο από αυτό των γυναικών.

Ο καρκίνος του στομάχου, στα αρχικά του στάδια, δεν δημιουργεί συμπτώματα που να οδηγούν τον ασθενή στο γιατρό. Για το λόγο αυτό η ασθένεια βρίσκεται σε προχωρημένα στάδια όταν γίνεται η διάγνωση. Ο καρκίνος αυτός, εκτός από το γεγονός ότι μπορεί να επεκταθεί τοπικά σε σημαντικό βαθμό πριν γίνει η διάγνωση, παράλληλα είναι δυνατόν να κάνει μεταστάσεις σε άλλα όργανα.

Ποια είναι τα συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσουμε;
Σε πρώιμα στάδια, οι περισσότεροι καρκίνοι δεν προκαλούν κανένα σύμπτωμα. Στην περίπτωση που υπάρχουν συμπτώματα τα συνηθέστερα εξ’ αυτών είναι:
- Κοιλιακή δυσφορία ή άλγος
- Δυσπεψία
- Αίσθημα πληρότητας (φούσκωμα) ακόμα και μετά από μικρό γεύμα
- Οπισθοστερνικός καύσος, δυσπεψία, ξινίλα και ερυγές (ρεψίματα)
- Ναυτία ή έμετος
- Πρήξιμο ή κατακράτηση υγρών στην κοιλιά
- Ανορεξία
- Ανεξήγητη μεγάλη απώλεια βάρους
- Κόπωση
- Δύσπνοια
- Μέλαινα κένωση

Πώς αντιμετωπίζεται ο καρκίνος του στομάχου;
Η χειρουργική επέμβαση είναι η κυριότερη θεραπεία για την αντιμετώπιση του καρκίνου του στομαχιού. Ανάλογα με την κλινική παρουσίαση θα αποφασιστεί το είδος της γαστρεκτομής που θα πραγματοποιηθεί. Η χειρουργική αφαίρεση όγκων είναι το βασικό κομμάτι της θεραπείας. Η χειρουργική επέμβαση περιλαμβάνει την αφαίρεση μέρους ή ολόκληρου του στομάχου, καθώς και των λεμφαδένων, οι οποίες βοηθούν στην εκκαθάριση λοιμώξεων, τοξινών και άλλων από το σώμα.Η χημειοθεραπεία και η ακτινοθεραπεία, μπορούν συμπληρωματικά να βοηθήσουν. Στις περιπτώσεις που η χειρουργική επέμβαση δεν μπορεί να προσφέρει ίαση, η χημειοθεραπεία και ακτινοθεραπεία μπορούν να συμβάλουν στην ανακουφιστική θεραπεία μειώνοντας τον πόνο και τα άλλα συμπτώματα.

Αίτια και πρόληψη
Τα συχνότερα αίτια είναι που πιθανότατα παίζουν  σημαντικό κίνδυνο για την ανάπτυξή του καρκίνου του στομάχου είναι:
- Οικογενειακό ιστορικό,
- Αλκοόλ,
- Κάπνισμα,
- Ιστορικό ελικοβακτηριδίου,
- Δυσπεπτικές ενοχλήσεις
- Αναιμία σε ηλικία >50
- Φύλο (ο καρκίνος του στομάχου έχει σχεδόν διπλάσιες πιθανότητες να εμφανιστεί στους άνδρες)

Η σωματική άσκηση και μείωση του σωματικού βάρους, μειώνουν σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου αλλά και σε ασθενείς που έχουν νοσήσει από καρκίνο έχει σημαντικά οφέλη για την εξέλιξη της νόσου και λιγότερες επιπλοκές μετά από θεραπευτικές παρεμβάσεις. Όσο αφορά τη διατροφή η μείωση της κατανάλωσης καπνιστών και παστών τροφίμων ειδικά αν υπάρχει κληρονομικότητα.

Υπάρχουν τροφές που φαίνεται να παίζουν ρόλο στην πρόληψη. Συγκεκριμένα, οι τροφές αυτές είναι:
- Φρέσκα φρούτα και λαχανικά
- Τροφές πλούσιες σε Βιταμίνη Ε και C